Challenge – dag 50 – 25 overduidelijke kenmerken van een shopaholic/1

Challenge – dag 50 – 25 overduidelijke kenmerken van een shopaholic/1

img 1623Ben de afgelopen dagen eens even het web op geweest op zoek naar een leuk (even wat relativeren) artikel over shopalics zoals ik. Nou, ik heb wat gevonden, hoor! Dit artikel gaat over 29 tekenen waaruit blijkt dat je shoppen uit de hand is gelopen. Een aantal herkende ik totaal niet en passen niet bij mijn belevingswereld (gelukkig!). Die heb ik eruit gelaten. Ik hield er totaal 25 over, die wel redelijk herkenbaar zijn. Ik heb ze verdeeld over 5 blogs. Per 5 zal ik er wat over zeggen, heel eerlijk. Ik zou het echt super vinden als jullie ook een reactie willen achterlaten. Ben benieuwd!
1. Je draagt letterlijk nooit twee keer hetzelfde.

Het allerliefst zou ik dat inderdaad niet doen. Elke dag wat nieuws lijkt me super. Gelukkig heb ik wel favoriete kledingstukken. Die draag ik met liefde vaker. Toch merk ik dat zodra ik iets heb gewassen de magie een beetje verdwijnt. Dan is het weer gewoon en voel ik me er niet meer bijzonder in. Dan knaagt alweer de zin naar meer. Vroeger wilde ik een prinses zijn (mijn mijmeringen hierover heb ik al eerder gedeeld). Kasten vol kleding en elke dag iets nieuws. Hoewel dat bij ons eigen koningshuis niet altijd meer gebeurt. Ik zie nog weleens artikelen in magazines langskomen, waarin staat dat Máxima hetzelfde setje nogmaals draagt. Goed bezig, koningin!

2. Je kent je creditcard nummer uit je hoofd

Nee, gelukkig niet. Als ik mijn best er voor zou doen en ik zou hem vaker gebruiken, dan zou dit zomaar kunnen. Ik ken wel mijn eigen bankrekening uit mijn hoofd (incl. IBAN). Ik weet niet of dit te maken heeft met al mijn IDeal-transacties of gewoon omdat ik makkelijk dingen opsla. Een beetje van allebei, vermoed ik.

3. Als je alles uit je kledingkast verkoopt, ben je een miljonair

Ook dat valt wel mee. Maar als ik alles terugreken naar het originele bedrag wat ik er ooit voor betaald heb, zal het best behoorlijk op kunnen lopen. Dat ga ik dus maar niet doen. Ik zou er maar ongelukkig van worden en dat spontaan gaan compenseren met nog meer impulsaankopen (haha).

4. Je loopt een winkel binnen om ‘eventjes te kijken’ en komt er bepakt en bezakt weer uit

Dat is heel herkenbaar. Vooral bij mijn favoriete shops, zoals The Sting of Esprit of Didi of… (zucht, ik mis ze!). Je snapt het al. Ik weet niet wat er precies gebeurt, maar er lijkt een soort nonchalance over me te komen. In eerste instantie weet ik me nog te beheersen. Als ik er eenmaal aan heb toegegeven, is het hek van de dam. Het allerhandigste is om dan mijn pinpas thuis te hebben liggen. Dat is echter geen garantie dat ik het niet koop. Ik loop weleens de winkel uit (trots op mezelf) en kruip dan gerust achter de computer om het alsnog aan te schaffen (teleurgesteld in mezelf). Nu natuurlijk niet meer, maar de verleiding is er altijd.

5. Je hebt een losse portemonnee voor al je winkelpasjes

Ja, dat klopt wel (ahum). Gelukkig is er tegenwoordig een app. Daar heb ik de meeste pasjes op staan. Dan kun je die hele prop met ballast thuis laten. Misschien is het een idee om een pasje in mijn portemonnee te stoppen, waarop mijn favoriete goede doel staat: St. de Blije Kei. Dat houdt me scherp en bewust van mijn taak om om te zien naar mijn naaste. Ik kan mijn geld echt veel beter besteden. Ik zie het vaak ook op facebook of waar dan ook gebeuren. Het ene plaatje is de glamour van bijvoorbeeld Disney met enorme, megaluxe oceaanstomers, het volgende beeld schetst een kindje dat is bevrijd uit de sexindustrie (International Justice Mission). Hoe kan ik het maken dat ik zoveel geld steek in dingen zonder blijvende waarde en dat die kids misbruikt worden? En natuurlijk snap ik best dat het daarbij niet zoveel verschil maakt of ik dat schattige, leuke, unieke blauwe jurkje koop of niet. Maar het geld wat ik uitspaar, kan ik wel doneren! Eigenlijk best een goed idee.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.